SOCIAL MEDIA MARKETING VOOR NAUTICLED

Het social media marketing plan voor NauticLED is gebaseerd op het Social Strategy Model van Sjef Kerkhofs dat bestaat uit 8 opeenvolgende stappen om tot een gedegen implementatie van Social Media te komen. Om te starten met dit traject dient de basis (kern van het model) echter goed te zijn.

De basis: uw interne organisatie (DNA)
Vrijwel elk social media initiatief is ten dode opgeschreven als u niet in staat bent de interne organisatie klaar te stomen. Dat is dan ook de basis van het model. Kijk naar uw producten, diensten, interne organisatie en de (marketing)strategie.

Stap 1: Nulmeting
Marketing begint bij onderzoeken en analyseren, zo ook in het geval van social media marketing. Analyseer door middel van monitoring en benchmarking wat uw exacte positie in de markt is en hoe het landschap binnen uw vak er voor staat. Dergelijke data vormen een cruciale basis voor het daadwerkelijke strategieproces.

• product

• innovatie

• groei

• bereik

• marktpositie

Stap 2: Probleemstelling
Elk marketingplan begint met een probleemstelling of aandachtspunt, zo ook uw social media strategie en dus het social strategy model.

• imago

• boodschap

• zichtbaarheid

• bestaande kanalen

• groei

Stap 3: Doelstellingen
Uw online doelgroep kan verschillen van de offline doelgroep, of u kunt zich wellicht richten op een specifiek segment. Daarnaast is de doelstelling van groot belang. Let op, social media is een middel en geen doel.

• gezicht geven

• expert positie int. versterken

• nieuwe klanten genereren

• webshop functie centraal zetten en promoten

• 2 websites en verschillende soc.media integreren in 1 model

Stap 4: Doelgroep
Het is van grootbelang te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt en beweegt. Omdit te achterhalen kunt u kwalitatief en kwantitatief onderzoek doen,of gebruik maken van bestaande onderzoeken.

• distributeurs (dealers)

• booteigenaren

• nautische bedrijven

• beurzen

• tijdschriften, sites e.a.

Stap 5: Strategische opties
Binnen het strategische/creatieve kader somt u alle eerdere stappen in structurele vorm op en wordt de strategische richting / het creatief plan vormgegeven.

• persoonlijk verhaal als branding tool

• blog schrijven als expert functie

• online productpromotie om nieuwe klanten te genereren

• online traffic richting webshob versterken

• webshop centraal zetten

Stap 6: Kanaalkeuze
Pas op dit moment in het model gaat u de schakeling maken naar daadwerkelijke social media kanalen en media inzet. Techniek komt dus duidelijk na onderzoek en strategie, maar is wel van groot belang voor de verder uitvoering.

• Facebook (pers.account)

• blog

• Twitter

• Pinterest

• Instagram

Stap 7: Go/no go moment
Komt u tot de conclusie dat social media niet de oplossing is voor u gestelde probleem? Dat kan! Vandaar dat er een uitstapmoment is ingebouwd nog voor er grote investeringen worden gedaan.

Stap 8: Implementatie
Social marketing strategie is een intensief en in sommige gevallen relatief nieuw proces voor uw organisatie. Het is daarom nog belangrijker een goede projectmanager aan te stellen dan bij veel andere implementatieprocessen.

Stap 9: Beheer en meten
Een social media strategie eindigt niet bij het opzetten van uw plan en de development van eventuele sites/communities. Dit is pas het begin. Het meten van de resultaten en activeren van de inspanningen middels communitymanagement zijn onmisbare factoren.